Fransen zijn onklantvriendelijk (15.7.2007)


Laat ik positief beginnen. Voor mij is het Franse gebak met de allerlekkerste patisserie van tout le monde reden genoeg om naar Frankijk te gaan. Denkend aan een flan naturel loopt het water me al in de mond. Ook water, maar dan eerder een koude douche is de klantvriendelijkheid in Frankrijk. Zo zijn tussen de middag, als je al fietsend net honger begint te krijgen, alle bakkers dicht. Verder heb ik de indruk dat Fransen extra snel Frans praten als ze doorhebben dat je een buitenlander bent. Daar hoef je geen woord Frans voor te spreken. Dat ruiken ze al vanaf een afstandje.

Van een duur hotel verwacht je het beste en van een goedkoop hotel hoop je het beste. Zo kwamen we op een camping
met sterren terecht. Maar liefst vier grote sterren sprongen ons onderweg al vanaf de borden tegemoet: zo van: let op, wij zijn heeeel goed hoor. Er brandde geen licht op ons nog rustige deel van de camping. Door het afwassen in de duisternis sneuvelde een groot deel van het campingservies. Scherven brengen geluk maar geen licht en ook geen nieuw servies. Ook in de tent was geen licht. En in het keukenblok was het verboden af te wassen. Niet zo erg want er was geen warm water. En door de krakkemikkige aanleg van het geheel drukte een collega kampeerder – niet mijn man zijnde - mijn douchedeur door het slotje en stapte bij mij onder de douche. Wij kregen het gevoel dat deze camping flink in de malaise zat, op het randje van failliet misschien? Waren ze soms al vier sterren failliet?

De Franse service is belabberd. En Fransen kunnen maar beter onklantvriendelijk blijven. Wij Nederlanders komen toch wel in grote getale. En zo weten we ook goed waar we aan toe zijn. Dat is fijn. En toch. Op de terugweg kregen we een lekke band. Op hoop van zegen de franse wegenwacht gebeld … Binnen een half uur verscheen de wegenwacht met zwaailicht met twee vrolijke mannen Juut & Jules naar Jut & Jul.
De klus werd snel geklaard en ze wisten ook een goede garage in de buurt voor verdere reparatie. Voor de snelle hulp daar moesten we slechts 9 euro betalen. Als je als Nederlandse toerist ergens blij van wordt, dan is het natuurlijk van belachelijk lage rekeningen. En we hadden ook al niets hoeven te betalen aan Juut & Jules! Zo reden we blij maar toch ook wat confuus over de Franse klantvriendelijkheid richting thuis.