Het is zoals het is (29.10.2008)

Gisteren kreeg ik door iets plotseling een emotionele oplawaaier. Opeens vloog er enorm veel door me heen: boosheid, irritatie en jaloezie. En mijn lichaam werd plotseling heel warm. Gelukkig kon ik deze reactie bij mezelf van een afstandje zien en kon ik daardoor mijn hoofd koel houden en het vrij snel een plekje geven en normaal blijven functioneren. Het is zoals het is. En wat is er nu eigenlijk precies aan de hand. Wat is oordeel en wat is feit?

Gisteravond kwamen de woorden van Lucia Rijker destemeer als een cadeautje. Deze kickboksgrootheid sprak tijdens de verkiezing Zakenvrouw van het noorden 2008 tijdens het evenement Women in Business 2008 over ondermeer het boedhisme om een staat van niet oordelen te bereiken. De dingen te accepteren zoals ze komen. Het is zoals het is. En ... boedhisten schijnen elkaar dus te feliciteren als er iets ergs of vervelends in het leven gebeurt. Nou ja zeg. Boeiend. En een kanjer van een vrouw trouwens !

Vannacht stak de nare emotie van gisteren toch nog even de kop op; ik werd namelijk vreemd wakker met een snel kloppend hart. Even later werd ook dit weer opgelost door een nog grotere schrikreactie en adrenalinestoot. Onze poes Moes kwam van buiten de slaapkamer in en liep over mijn kussen. Ik keek slaperig naar haar in het donker en naast haar normale contouren zag ik iets groots aan haar hoofd: ze liep met een muis in haar bek over mijn hoofd. De staart van de muis kon ik als het ware voelen. Terwijl ik de poes natuurlijk ruimhartig had moeten complimenteren met dit cadeau voor mij en haar prestatie zette ik het ... tuttig maar waar op een gillen. Er gebeurde toen van alles met mij en poes en muis en mijn hart. En daarna werd ik vrolijk en rustig en mild en mijn hartje ook, gelukkig. Weer in slaap moest ik dit allemaal blijkbaar weer van me afdromen want ik droomde dat ik overal in huis restjes en veertjes en vleugeltjes van een ... vogeltje vond en daar heeft het universum dus een kleine fout gemaakt. Maar goed, daar zal ik ook wel weer over dromen ...

Ik ben benieuwd hoeveel muisjes Moesje nog gaat scoren. Maar verder denkend vanuit intenties hoort Moesje misschien telkens haar naam wel als een opdracht: haal een muisje. Voorlopig ga ik haar misschien toch maar weer één van haar andere namen noemen: Kristieneke, Mevrouw Hemmerechts, Taartje, Kadeautje ... Ik ben benieuwd waar ze dan mee thuis komt ... Voorlopig even met niets lijkt me want voorlopig ligt mevrouw op de bank uit te buiken en te verteren. Het muisje is volgens mij naar binnen gegaan bij Moesje. Niet OK voor mij maar dat is de natuur. Het is zoals het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten