Je visitekaartje is hét visitekaartje van je bedrijf (18.11.2008)

Tijdens de netwerkborrels van de Kamer van Koophandel in Groningen, Leeuwarden en Meppel konden ondernemers hun visitekaartje achterlaten bij Edwin Froma en Agnes Schiphorst om zo mee te doen met de verkiezing van hét sterkste visitekaartje van de kvk-netwerk-borrel bezoekers.

Aan mij werd gevraagd de inzendingen te bekijken en te beoordelen en zo ontving ik een dikke envelop met een rijke variatie aan visitekaartjes van noordelijke ondernemers. Wat maakt een visitekaartje tot een sterk communicatiemiddel? En waar is het visitekaartje eigenlijk voor bedoeld?

Doel
Tegenwoordig krijg je bij wijze van spreken soms al een kaartje in je handen gedrukt voordat je de ander goed en wel een hand hebt kunnen geven. Voor mij is dat de omgekeerde volgorde. Een visitekaartje is naar mijn smaak juist bedoeld als blijk van waardering voor een prettig contact of gesprek. Je voelt als het ware vanzelf aan of en wanneer dat er is of juist niet. En wat het moment is om het te geven. Het gevolg en voordeel van deze benadering is dat je met minder maar wel met zinvolle visitekaartjes thuis komt waar je daarna ook gelijk iets mee kunt doen, namelijk contact leggen. En wat daar verder uit voort komt.

Kloppend
Bij de ontvangst van een kaartje op deze manier is het goed om te zien dat een visitekaartje bij de gever past. Dat je dus de eigenaardigheid van de ondernemer en zijn bedrijf terug kunt zien in het kaartje. Dat je denkt: ja, de ondernemer en het kaartje passen helemaal bij elkaar, het klopt.

Zeggingskracht
Soms krijg je van een kaartje ook een glimlach op je gezicht. Dat kreeg ik van het visitekaartje van Kim Tsai van Typisch Kim (www.typischkim.nl) met een kleine waardecheque als onderdeel van het kaartje. Het is jammer dat Kim de borrel van kvk-netwerk niet heeft bezocht en dus niet mee kon doen met deze wedstrijd.
Van alle kaartjes die ik zelf het afgelopen jaar ontving, vind ik die van haar het meest sterk en origineel.

De achterkant van een kaartje kan ook goed gebruikt worden om iets te zeggen. Zo kreeg ik jaren terug het kaartje van Jeroen Stienstra van het bedrijf Finopsis (www.finopsis.nl) met de ijzersterke vraag: Wanneer adviezen door provisie worden beïnvloed, hoe objectief zijn dan de adviezen? Wat een rake vraag ! Dit zegt gelijk alles over Jeroen en zijn bedrijf. Ook Jeroen was helaas niet op de borrel aanwezig.

En de winnaar is …
Van alle aangeboden kaartjes sprongen er op deze manier een aantal positief uit. Van die kaartjes vind ik het kaartje van Rodien de Maar het meest sterk. Een kaartje met weinig tekst wat toch veel vertelt met de zin: A better world is everyone’s business. Met haar bedrijf Rodien (www.rodien.com) geeft ze inhoud en vorm aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en leven. Juist niet vanuit een grotere organisatie of organisatienaam maar ze maakt het persoonlijk: vanuit haar zelf. Haar huisstijl geeft beweging aan en passie en zo valt er ook het verhaaltje te zien dat haar passie samenvalt in een klavertje vier en uiteindelijk geluk. Zo “lees” ik haar kaartje in ieder geval. De beweging, de passie en het persoonlijke van deze ondernemer vind ik heel mooi vertaald op haar visitekaartje terug. Het klopt en … het beweegt ook nog.

Professioneel
Na een aantal sterke visitekaartjes bleven er twee smaken over. De kaartjes die qua inhoud, ontwerp en drukwerk prima en op een keurige manier de contactgegevens van een ondernemer communiceren en … dat is het dan ook.
En er waren toch ook kaartjes voor verbetering vatbaar, wat mij betreft. Zelfgemaakte (?) ingewikkelde logo’s of onscherpe foto’s geven geen optimale eerste indruk. Mijn advies aan die ondernemers zou zijn: maak serieus werk van je visitekaartje als bijna eerste indruk van je bedrijf en laat dat doen door een professional. Uw potentiële klanten zijn tegenwoordig heel wat gewend én verwend met de meest fantastische communicatie-uitingen in bladen, kranten en tv. Geen afbreukrisico nemen met uw communicatie en visitekaartje dus.

Sommige kaartjes waren voorzien van overbodige gegevens zoals het rekeningnummer en het kvk-inschrijfnummer. Deze gegevens horen niet op een visitekaartje thuis. Een kvk-inschrijfnummer hoort trouwens verplicht wel ergens op de website te staan maar dat terzijde. En dat brengt me gelijk op de laatste opmerking. Wat ook nog wel eens ontbrak op het kaartje en wat helemaal niet mag ontbreken is de website. Gelukkig is het nooit te laat voor een eerste indruk.

Marit van der Sleen
Traint en coacht vanuit haar bedrijf Hoofd- en bijzaken (www.hoofdenbijzaken.nl) ondernemers ondermeer in marketing en ondernemersvaardigheden.

Tot zover mijn rapport over de prijs. Dit rapport en de reactie vand de winnaar is te lezen op www.kvknetwerk.nl. Ook lid worden van het digitale netwerk van de Kamer van Koophandel Noord? Meld je aan via www.kvknetwerk.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten