Anselm Grün (29 mei 2009)


De Duitse Benedictijner monnik Anselm Grün gaf een lezing in de Bonifatiuskerk in Leeuwarden en sprak over bronnen waar wij uit putten. Dat kunnen zuivere en troebele bronnen zijn. Putten vanuit de zuivere bron is volgens hem de bron van de heilige geest. Als je daaruit put, kosten dingen geen moeite maar geven ze juist energie. Dan stroomt de energie door je heen. De boeiende lezing werd afgesloten met een ritueel om de dag af te sluiten. Tijdens dit ritueel had ik mijn ogen dicht en hoorde ik niets en was ik alleen in een muisstille kerk met ruim 500 mensen. Mooi. Ja zo wil ik elke nacht wel ingaan. Dus dank voor dit ritueel. Kende ik nog niet.
Maar eerst een ander ritueel: borrelen in een wijncafe. Volgens Anselm zijn rituelen belangrijk om in je bron te komen. En met rode wijn en bitterballen is dat ook helemaal goed gelukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten