Meer creativiteit door voor-denken

In het digitale boek Leven Is (Te) Leren van Alexander Israël kwam ik het woord voor-denken tegen. Wat een prachtig woord. En er was herkenning omdat het iets beschrijft wat ik vaak en handig gebruik. Hoe werkt het? Wanneer ik een vraag heb of een onderwerp wil invullen en nog geen creatieve ideeën heb, dan schrijf ik het onderwerp op in de vorm van een vraag. Zo vroeg ik me bij de start van mijn bedrijf af wat de naam van mijn bedrijf zou zijn. Ik had nog geen idee. Toen ik een paar weken later tijdens mijn vakantie
tussen Duitsland en Denemarken zeilde, waaide de naam zomaar opeens mijn hoofd in: Hoofd- en bijzaken. Dat gebeurde natuurlijk niet zomaar, dat gebeurde omdat ik had voor-gedacht. Ons brein is gek op het oplossen van vragen en rebussen. Maar wil daar wel graag wat tijd voor. En als het even kan ook wat ontspanning. En daarom werkt na-denken vaak niet optimaal. Maar voor-denken juist des te sterker.
Heb jij ook een mooi voorbeeld van voor-denken? Of heb je meer tips? Reageer dan op deze blog. 

Dit is de link naar het boek van Alexander: http://bit.ly/hGIfTD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten