Tips voor la dolce vita (21.8.2007)


Italië is dolce. Ook afgelopen weekend. Hier volgen de ingrediënten voor een dolce weekend in Italië.

Voor mij begint een reis altijd met een boek. Of liever een stapel boeken. Dat is het eerste waar ik aan denk als ik mijn koffer pak. In het vliegtuig begin ik het boek ‘Eten, bidden, beminnen’ van Elizabeth Gilbert. Dit boek gaat over een zoektocht van een vrouw in Italië, India en Indonesië. Vanwege de woorden ETEN en ITALIE mocht dit boek mee. En het was een goed boek. Een heel goed boek. Het boek is een autobiografisch reisverslag over een vrouw die op zoek is naar zichzelf. Een inspirerend en humoristisch boek. In het begin van het boek is ze haar weg goed kwijt. Ze is als het ware een verdwaalde vrouw.

Verdwaalde vrouw. Dit is tevens de titel van de opera waarvoor ik naar Verona reis: La Traviata, ofwel De Verdoolde. Net als in mijn boek is het centrale thema van deze prachtige opera: De Liefde ! In de opera loopt het niet goed af en het boek kent juist een happy end. Heerlijk om als verdoolde vrouw - zo zie ik mezelf ook af en toe - met dit boek en met mijn lief in Verona te dwalen, de stad van de liefde, van Romeo en Julia.

In haar boek geeft Elizabeth woorden aan steden. Het woord voor Verona is voor mij: dolce. Dat gold voor het weer, de arena met de kaarsjes, de accordeonmuziek op straat, het hotel en de organisatie van de reis. En voor de prachtige boekenwinkel op Schiphol en in Verona zodat we ook meer dan voldoende boeken hebben voor de terugreis en thuis … Maar nog veel liever was ik gebleven. En dolce. Tot de volgende opera!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten