Onnuttig toeval (28.7.2007)

Toeval bestaat niet. In toeval geloof ik niet. Liever spreek ik van: toevallingen en daar geloof ik sterk in. Inzichten, ideeën en ontmoetingen die me toevallen. Het zijn dingen die ‘toevallig’ tot me komen en die vaak prettig en ook nuttig zijn.

Tijdens de vakantie kreeg ik veel te maken met toevallingen zonder dat ze nuttig waren. Hier is het verhaal van de onnuttige toevallingen.

Een aantal jaren geleden kregen wij van iemand een champagnekoeler gekocht op een hotelveiling. De koeler kwam in onze keuken terecht met als nevenfunctie het verzamelen van houten lepels. En dat ging de koeler heel goed af. Vlak voor onze vakantie viel mijn oog tijdens het eten opeens op een tekstje op deze koeler: Saumur - France. Laat dat nu net de bestemming van onze komende vakantie zijn.
Toen op vakantie. Na een week Dordogne en daarna Bourgogne kwamen we aan in Saumur aan de Loire. Naast veel fietsen besloten we ook wat cultuur te snuiven en te proeven in een van de vele wijnkelders ter plaatse. We kwamen in de vier kilometer lange kelder van het wijnhuis Langlois terecht en namen na goed en veel proeven wat wijnen mee voor thuis. Ik meende het wijnmerk Langlois wel te kennen maar de gids vertelde dat ze alleen aan horeca leveren.
Na de vakantie genieten we thuis van het eten met een lekker glaasje van onze geïmporteerde Franse wijn. En opeens springt vanaf de vensterbank nog een tekst van de champagekoeler in mijn blik. Nu zie ik boven Saumur in grotere krulletters staan: Langlois – Chateau ! Weer toevallig.
Wat verder nog toevallig was: in ANWB gids stond een artikel over Saumur en onze fietstochten langs de Loire. We stonden net nog niet op de foto bij wijze van spreken. En ook zat er tussen de vakantiepost een Intermediair met een artikel “Chateau migraine: Nederlandse emigranten zoeken idylle in Frankijk.” Met een interview met het van oorsprong Limburgse gezin Hub Maassen en campinghouder in de Bourgogne waar wij net hadden gekampeerd. Met op de foto bij het artikel de tent waar wij in kampeerden.

De wereld is klein. Dat blijkt maar weer. En in deze kleine wereld kom ik er achter dat er naast veel nuttige ook onnuttige toevallingen zijn. En nu heb ik opeens weer een inzicht wat me toevalt: misschien draait de levering van de toevallingen in de vakantiemaanden op halve kracht en worden er daardoor juist onnuttige toevallingen bezorgd? Tsja. Dat brengt me op de vraag: is dit laatste inzicht een nuttige of een onnuttige toevalling?