Boodschapper Kader Abdolah (19.02.2009)


Je kon wel zien dat de schrijver Kader Abdoloah wel vaker zijn cassettebox met twee boeken open had gemaakt; hij kon dat heel snel. Toen ik hem gisteravond na zijn lezing bij een signeersessie vroeg om een zinnetje in mijn boek te schrijven, zuchtte hij weinig enthousiast. Het zijn maar vier woorden, zei ik. Vragend keek hij me aan. Ik zei: Wees en je wordt. Deze tekst wordt in de koran namelijk wel 53 keer gezegd en spreekt me erg aan. Op deze tekst reageerde hij enthousiaster. O ja dat is een goeie zei hij. Waarop hij in het boek schreef: Ik zeg: wees en het is. Mooi, want nog sterker. Toen ik de boeken later thuis bekeek zag ik dat Kader in alle snelheid niet het bedoelde boek de Koran voorzien had van deze tekst, maar het andere boek uit de cassette, het boek: De boodschapper. Nou ja, allah. Het is en blijft een mooie boodschap van deze wijze en humorvolle boodschapper Kader Abdolah. Zo is het. Wees en het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten