Taking blurbs too serious (9 aug 2009)

Na een frisse duik in de oceaan zit ik hier fris en fruitig te schrijven op het terras van het vakantiehuis. En te dromen. Hoe zou het zijn om schrijver te zijn en hier je boek(en) te schrijven? In Intermediair las ik over een online coach werkend vanuit een strandhut op de Bahama's ... Keep on dreaming Marit. Nee dit is geen droom. Dit is echt. Ik zit hier op een terras in een weelderig en zonovergoten landschap en ik schrijf. Geen boek maar toch. Ik schrijf. En ik lees boeken. En al lezend kwam ik erachter dat ik last heb van blurbs. Blurbs? Eerst wist ik niet wat een blurb was, totdat ik er over las en sindsdien weet ik dat ik er behoorlijk last van heb.
Ik las erover in het boekje
 ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ van Paulien Cornelisse. Een boekje over taal. Niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar hoe ze dat per ongeluk doen. Ze omschrijft blurbs als: orgastische kreten achterop boeken die bestsellers moeten worden. En inderdaad, door twee van zulke blurbs mocht het boek ‘Over schoonheid’ van Zadie Smith mee op vakantie. En dat wil wat zeggen als een boek met mij mee op vakantie mag! In tegenstelling tot wat de blurbs beloofden, was het helemaal geen schoon boek. Wel een dik boek en ik heb het op karakter uitgelezen. Misschien was de schoonheid bewaard voor de laatste bladzijde? Dus niet. En dat gold ook voor het boek 'IJs verkopen aan eskimo's'. Ik neem de blurbs op boeken blijkbaar te serieus. Dat is iets wat ik ergens al wist maar waar ik nu bewust van ben. Bedankt Paulien voor dit inzicht en voor je grappige boek.
Wat ook lekker las, was het boek ‘Ik haal je op, ik neem je mee’ van Niccolò Ammaniti met blurbs voorop het boek van Herman Koch, Kluun en ... Saskia Noort mmm. Toch een goed boek.
Verder ‘las’ ik een prachtig luisterboek van Gerbrand Bakker: ‘Perenbomen bloeien wit’ voorgelezen door de auteur zelf. Fijne stem ook. En de luisterboeken: 'De voorlezer' van Bernhard Schlink en 'De overgave' van Arthur Japin.
Goede boeken die ik las:
* Je hoofd en inbox leeg van Taco Oosterkamp: dit boek leert je hoe je je mail kunt verwerken op de manier van David Allens Getting things done. Met in het boek een blurb van iemand die ik ken: Milly van der Meulen.
* Alle 13 goed van Cor Hospes: over de beste online marketing tools.
* Ja maar huh?! van Berthold Gunster over de kracht van op een andere manier naar dingen kijken. Hij noemt dat omdenken.

Deze boeken vond ik goed en inspirerend maar dat schrijf ik niet. Ik wil er niet te enthousiast over doen want ik wil niets doen wat maar op blurben lijkt. En daarom schrijf ik ook niet dat ik sinds lange tijd weer eens een Opzij las en dit blad enorm verbeterd vind. Schrijf ik hier ook niet op ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten